Oro över Rupert Murdochs inflytande över National Geographic
Rupert Murdochs bolag 21st Century Fox har betalat 725 miljoner dollar för 73 procent av mediebolaget National Geographic. Murdoch har gjort sig känd för att förneka klimatforskning och deras tv-kanal Fox har ofta rapporterat “missvisande” om klimatförändringarna. Nu oroas många över hur affären kommer påverka National Geographic.
Rupert Murdoch har stått för en lång rad uttalanden där han bland annat misstror klimatforskning, anklagar “extreme greenies” för att hindra ekonomisk tillväxt och att Stora barriärrevet skulle vara i lika gott skick som för 50 år sedan. Dessutom har Union of Concerned Scientists publicerat en studie som menar att 72 percent av tv-kanalen Fox:s rapporter om klimatförändringarna varit missvisande.
Cheferna på Fox och National Geographic har meddelat att affären inte kommer att påverka National Geographics rapportering och de kommer varken byta ut chefredaktören eller den verkställande direktören. James Murdoch, som är chef på Fox, har sagt att han tror att världen är på väg mot en ännu mörkare framtid än vad klimatmodellerna kommit fram till. Han har också meddelat att han inte har några planer på att ändra National Geographics “kultur eller uppdrag”.
Trots dessa försök till att lugna National Geographics fans har dock många oroliga röster höjts. Vinkeln i media har på många håll varit att National Geographic nu ägs av en klimatforskningsförnekare och att han nu har ännu större möjlighet att påverka opinionen. National Geographics utbud av program har också kritiserats av tidigare medarbetaren Michael Parfitt som redan 2013 menade att den tidigare så höga standarden gått allt mer åt att skildra “UFO:n, spökhistorier och andra myter” för att locka en bredare publik.
– National Geographic var tidigare som en by som hjälper föräldrar att uppfostra ett barn. Men nu har byn vänt ryggen åt barnet på grund av ett skinande mynt, skriver Michael Parfitt i en kritisk artikel i The Globe and Mail.
Det ska påpekas att National Geographic haft ett samarbete med Murdochs bolag i nästan 20 år på tv-marknaden.
Jennifer Ouellette, vetenskapsjournalist på Gizmodo, kommenterar affären så här:
– Det finns plats för vinst, men det finns också en plats för filantropi. Nu, mer än någonsin, behövs åtminstone några medier som inte är starkt beroende av kommersiella intressen med sina egna politiska agendor – speciellt när det gäller vetenskap.
Enda säkra sättet vi får reda på om National Geographic påverkas av affären är antagligen att läsa magasinet och titta på tv-kanalen med kritiska ögon och reagera om innehållet förändras.