Kinas premiärminister Li Keqiang har meddelat att landet planerar att investera nästan 90 miljarder i en järnväg rakt igenom Amazonas regnskog. Dessutom ska över 60 miljarder satsas på ett brasilianskt oljebolag och över 30 miljarder i ett stort gruvbolag.
Li Keqiang menar i ett tal han nyligen höll i Lima att den 5300 kilometer långa järnvägen rakt igenom Amazonas regnskog kommer skydda miljön. Talet avslutade ett möte där Kina meddelade ett dussin avtal med Brasilien. Förutom investeringar i järnvägen, oljebolag och stora gruvor kommer Kina även häva sitt importstopp för brasilianskt nötkött.
Brasilien, som fördubblat skogsskövlingen av Amazonas på sistone, menar att avtalen är en del i en ny global världsordning.
Järnvägen som ska gå mellan den brasilianska hamnen i Santos till hamnen Ilo i Peru möter dock protester. Det har väckt en oro över att det kommer drabba urbefolkningen i området och den biologiska mångfalden i regnskogen.
– Det här enorma projektet kommer skära rakt igenom hjärtat av planetens rikaste biologiska mångfald – västra Amazonas. Det kommer också gå rakt igenom de hotade livsmiljöerna i den brasilianska atlantiska regnskogen och den snabbt minskande Cerrado-savannen. Det riskerar att öppna en Pandoras ask av miljömässig ondska – inklusive skogsavverkning, tjuvjakt, illegala gruvor och markspekulation. Allt kring projektet låter som “förestående miljökatastrof”, säger Bill Laurance, ekolog vid James Cook University.
Infrastrukturprojekt i Amazonas har tidigare skapat problem eftersom de underlättat för illegal skogsskövling, gruvverksamhet och markspekulation.
Källa: Mongabay och The Guardian