Naturfotodagen är med sina föreläsningar och bildutställningar värd en betydligt bredare publik. De flesta med naturintresse borde finna glädje och inspiration i att se några av Nordens mest intressanta fotografer skildra naturen på vitt skilda sätt.
Det är svårt att inte jämföra Vildmarksmässan från dagen innan med Naturfotodagen. Den smått kaotiska Vildmarksmässan med tiotusentals besökare på en enorm yta är ett brett och kontrastrikt tvärsnitt över naturintresset. Där visas tydligt hur extremt brett naturintresset är idag. Naturfotodagen är en mer nischad mässa med familjär stämning där bekanta samlas kring ett gemensamt intresse. Att runt 1000 personer för fjärde året i rad kommer till Västerås för att titta på naturfoto säger kanske ännu mer om det här landets stora naturintresse.
På mässans bottenvåning hittas de stora bildutställningarna, som det även gick att köpa enskild entrébiljett till. Ytan utnyttjas väl till bland annat Procenters uppskattade utställning med 48 kvinnliga naturfotografer, Magnus Elanders bilder och föreläsarnas bilder. Två våningar upp trängs små montrar med kamerautrustning, fotoböcker och naturresor längs väggarna. Bildutställningen var givande, jordärtskocksoppan god och det var trevligt att träffa bekanta ansikten, men den stora behållningen för Naturfotodagen är utan tvekan föreläsarna.
Dagen rivstartade med Thomas Jågas “Fjällnära ljus” – en vacker skildring av hans närmiljö i norra Dalarna med omnejd. Thomas kunskap om naturen, kännedom om miljöerna och fantastiska bilder var verkligen inspirerande att se och en bättre ambassadör för landskapet kan nog inte Dalarna få.
Thomas Jågas berättade om sina turer ut i 35-gradig kyla längs myrarna, genom urskogarna och över fjällhedarna. Han visade möten med midvinternattens stjärnhimlar, sturska järvar, vackra knotiga tallar, själfulla lavskrikor och oblyga fjällpipare där varenda bild kändes planerad in i minsta detalj. Det fick mig både att längta upp till fjällen och att bli bättre på att undersöka min egen närnatur.
Den föreläsning som troligen lockade till flest diskussioner efteråt var Erik Malms. Han är en fotograf som inte nöjer sig med att skildra ett vackert ögonblick. Han vill förmedla mer och för det mesta görs det med handhållen kamera och långa slutartider. Denna unika teknik att bokstavligen måla fram en bild av sitt motiv var verkligen fascinerande att se och få delvis förklarad. Där andra jobbar i grafikprogram för att få fram effekter hanterar Erik sin kamera på fri hand för att kanske bättre än någon annan måla med ljus.
Samtidigt som metoden är väldigt teknisk får Erik Malm också fram stämningar, symbolik och tänkvärt djup. Han lyckas förmedla stora känslor med noggranna uträkningar, detaljplanering och en helt egen stil. Det är inte konstigt att hans verk säljs för stora belopp på konstauktioner världen över.
Anders Geidemark, som också var dagens konferencier, valde en betydligt personligare föreläsning, som skildrade hans långa karriär från 70-talet och framåt. Det märktes tydligt att Anders är en väldigt rutinerad föreläsare med hundratals framträdanden i bagaget. Han kan verkligen konsten att äga en scen och nå ut till en publik.
Det kändes som att sitta på en privat bildvisning i hans vardagsrum när vi fick höra om hur fotograferandet inleddes på Anders barndoms bakgård, faderns inspirerande roll och hur lögner höll på att stoppa karriären. Den närgångna föreläsningen med fokus på berättelsen och Anders många vackra bilder lockade rekordpublik och fick stående ovationer.
Efter Erik Malms tekniska briljans och Anders Geidemarks starka scennärvaro var det dags för något helt annat. 26-åriga Ingebjørg Fyrileiv Guldvik har fotograferat i elva år och presenterade i sitt föredrag “Ett år med blender 2.8” en lugn, eftertänksam och stundtals poetisk skildring av sitt fotograferande.
Ingebjørg lät sina bilder tala och pratade inte i onödan. Det passade materialet utmärkt. Hon har en lysande förmåga att upptäcka det vackra i det knappt synbara och att presentera sina verk med kvicktänktheter som “valsafari på två centimeters djup” (om valformade mönster i isen) och en kort filmsekvens om hur hon ålar runt på isen för att hitta rätt vinklar. Med sin försiktiga framtoning och sina känslomässiga bilder var Ingebjørg en intressant kontrast till tidigare talare.
Att se så vitt skilda naturfotografer under en och samma dag är väldigt inspirerande. Alla som äger eller ens har en tanke på att äga en kamera lämnar antagligen mässdagen med nya idéer och tankefrön till något nytt fotoprojekt. Själv fick jag följa denna påverkan på nära håll. En vän som inte haft någon inspiration att fotografera på nästan hela vintern beklagade sig över hur ingenting riktigt kändes roligt med fotograferandet längre. Efter Erik Malms föreläsning var hon en pånyttfödd naturfotograf och utbrast “det här var precis vad jag behövde!”. När ett sådant utrop kommer från en riktigt vass fotograf (som själv ställde ut på mässan) kan du säkert tänka dig vad en heldags föreläsningar kan göra med någon som precis upptäckt ett nytt intresse. Tänk på det till nästa år.
Läs mer:
• Fler av Thomas Jågas bilder hittas på Tjnaturfoto.se
• Fler av Erik Malms bilder hittas på Erikmalm.com
• Anders Geidemarks hemsida.
• Fler av Ingebjørg Fyrileiv Guldvik bilder hittas på Fyrileivfoto.blogspot.se