Dykande ödla skapar luftbubbla

Vattenavvisande skinn gör att den lilla ödlan kan gömma sig för rovdjur under vatten

I de tropiska skogarna i södra Costa Rica lever en liten ödla som ofta håller sig under vattenytan. Det gör den genom att skapa en luftbubbla vid sin nos som fungerar som extra syre under ytan. Med hjälp av den här metoden kan den lilla ödlan, vid namn Anolis aquaticus (ungefär “vattenanolis” på svenska), hålla andan i 16 minuter och därmed effektivt undvika rovdjur.

– Anolisödlor är lite som skogens “chicken nuggets”. Fåglar äter dem, ormar äter dem. Så genom att hoppa i vattnet kan de undkomma många av sina fiender, och de håller sig väldigt stilla under vattnet. De är ganska väl kamouflerade under vattnet också, och de stannar bara under vattnet tills faran är över. Vi vet att de kan stanna under vattnet i minst 20 minuter, men förmodligen längre, förklarar Lindsey Swerk, biträdande forskningsprofessor i biologiska vetenskaper vid Binghamton University.

Hon har nu kunnat visa säkert att luftbubblan har en funktion. Ödlor som kunde bilda luftbubblor kunde hålla sig under ytan 32 procent längre tid. Forskare har tidigare misstänkt att så var fallet, men inte varit säkra.

Kan öppna upp för uppfinningar

Lindsay Swierk säger att forskningen är spännande eftersom forskarna inte vet så mycket om ryggradsdjurens användning av bubblor. Studierna skulle kunna öppna dörren för bioinspirerade material. Att lära ut om nya djurbeteende kan också skapa en förståelse och ett engagemang.

– Folk har pratat med mig om hur mycket de älskar dykning och fridykning, och hur intresserade de är av hur djur kan göra samma sak. Det finns en stor möjlighet att få människor att intressera sig för vetenskap genom att skapa en relation mellan det de älskar att göra och det som har utvecklats i naturen. Även hos djur som verkar vardagliga hittar man alltid nya saker.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com